Search

In Japan zit social distancing al jarenlang in de cultuur verweven. Toch viert de horeca in dit land hoogtij en speelt servicegerichtheid een belangrijke rol. Wat kunnen we leren van Japan? Welke manieren hebben zij gevonden om op afstand tóch een gevoel van gastvrijheid te kunnen creëren? Wij lichten graag één en ander toe in deze blog over “hospitality 2.0”


De voorloper van Corona

In 2003 kreeg Azië al eerder te maken met een Corona-achtige situatie, namelijk het SARS-virus. In Japan heeft dat duidelijk zijn sporen nagelaten, óók nu nog. Ondanks dat deze gebeurtenis al 17 jaar geleden is, maken mensen nog steeds gebruik van mondmaskers - het is onderdeel geworden van de maatschappij. Dat leert ons: het coronavirus zal een langdurig effect hebben op onze maatschappij en op het gedrag binnen die maatschappij.


Hospitality hoog in het vaandel

Hoewel Japan in de westerse wereld bekend staat als een wat afstandelijk land, is de hospitality juist in dit land enorm belangrijk. Het gaat veel verder dan alleen het directe contact met de klant, het zit in heel veel andere details. Wanneer je in Japan een restaurant binnenkomt – en dan maakt het niet uit hoe goedkoop of duur die zaak is – wordt je standaard door het hele personeel begroet. Je wordt soms dus wel door vier of vijf stemmen begroet, wat voor ons een bijzondere ervaring is. Dit is hoe Japanners hun gasten welkom laten voelen en hun manier om uit te drukken dat ze jou de best mogelijke ervaring willen bieden. Natuurlijk zijn België en Japan totaal verschillend van elkaar, maar we kunnen ongetwijfeld bepaalde elementen uit hun cultuur ook overnemen in de onze. Het is goed om nu te bedenken hoe we hierop kunnen anticiperen, zodat we op de feiten vooruitlopen, in plaats van erachteraan hobbelen.


Communicatie is key

Er komt behoefte aan duidelijkheid, je kan straks niet meer met vaagheid wegkomen. In Japan uit zich dit doordat communicatie overal is, bijna op het irritante af. Maar je weet op die manier wel altijd waar je als gast aan toe bent, er wordt niets aan het toeval overgelaten. De kans is groot dat we naar een tijd toegaan waarin we gasten als het ware moeten begeleiden in horecazaken, dus communicatie is daarin heel belangrijk. Door duidelijke communicatie en signalisatie help je mensen om te begrijpen wat je aan het doen bent en op die manier bied je ze dus ook eigenlijk comfort.

Lees verder onder de foto




Een duidelijk concept

De horeca in Japan is ontzettend divers, maar elk concept focust zich op één specialiteit. Hierdoor is horeca vaak ook kleinschalig. Die duidelijkheid en kleinschaligheid is echt iets wat de Japanse horeca typeert en waardoor alles makkelijk te absorberen is voor gasten. Je hebt ook geen brede kaart: bij een gemiddeld restaurant heb je zo’n drie keuzes en eventueel nog wat variatie in toppings, maar dat is het. Zo blijft het managable voor de keuken en kan er snelheid gemaakt worden.


Snelheid maken

Want die snelheid, dat wordt natuurlijk een belangrijk item voor heel wat horeca-zaken. Hoe sneller je bezoekers elkaar afwisselen, hoe meer gasten je uiteindelijk op een avond kan ontvangen. Dat wordt belangrijk als je minder gasten in je horecazaak mag ontvangen. Ook iets dat we in Japan veel zien: het is daar heel normaal om buiten het restaurant te wachten tot je aan de beurt bent om naar binnen te gaan.


Branding is belangrijk

Ook het horecamerk gaat belangrijker worden. Met simpele gerechten tóch een grootse ervaring neerzetten, dat kan alleen als je merk heel sterk is. De branding van een horecazaak zal dus steeds belangrijker worden. Dat geldt ook voor de verpakkingen. We vergeten soms dat service verder gaat dan het menselijke aspect, óók de verpakking is daar onderdeel van. En daar liggen ook meteen kansen voor take away of delivery: juist met verpakkingen kun je daarbij van onderscheidende waarde zijn. Zorg dat de verpakkingen er mooi en passend bij jouw zaak uitzien of lever bij de gerechten ook een filmpje aan over hoe je het gerecht op bord kunt presenteren.


Afstand is geen reden tot afstandelijkheid

Hoewel veel van bovenstaande aspecten voor ons misschien nog een ver-van-ons-bed-show lijken, hoeft afstand houden geen reden tot afstandelijkheid te zijn. In Japan gaat service veel verder dan alleen het contact tussen gasten en medewerkers. In heel veel restaurants, óók de sterrenzaken, zie je bij binnenkomst meteen een grote bestelmachine staan. Je kiest daar je maaltijd, je betaalt met je bankkaart, je gaat aan de bar zitten – want in Japan eet je altijd aan de bar – en je geeft je bonnetje aan de kok. Vervolgens kun je dan kijken naar hoe jouw gerecht voor jouw neus wordt bereid. Je zíet de aandacht die aan jouw gerechten besteed wordt. De afstandelijkheid van het bestelmoment wordt zo dus helemaal goedgemaakt met het zicht op de bereiding. Dat is óók service.


Méér weten over hoe hospitality 2.0 in jouw zaak kan geïmplementeerd worden? Neem vrijblijvend contact op!

info@horecaoptima.be

De heropstart van onze geliefde horeca is niet voor elke ondernemer even evident. Heel wat steden en gemeenten nemen daarom extra maatregelen ter ondersteuning van deze zeer belangrijke economische pijler binnen onze samenleving.


Zo heeft de Stad Antwerpen vier ondersteunende maatregelen goedgekeurd. We zetten ze nog even kort op een rijtje voor u:

  • Verhoogde Renovatie-premie : tot 31/12/2020 worden de toelagen voor renovatie verhoogd tot 75%. (in plaats van 50%)

  • Bijkomende renovatie-premie i.f.v. Corona : tot 31/12/20 worden bijkomende toelagen voorzien, zijnde een premie van 50% op de investeringskost met een maximum van € 2000 premie, voor corona-gerelateerde investeringen zoals kassaschermen, scheidings- en beschermingswanden, displays/telsystemen voor het respecteren van de social distancing-regels, ed.

  • Terrasuitbreidingen : aanvragen voor terrasuitbreiding worden vlot afgehandeld zonder bijkomende terrastaksen. Voor horecazaken die zich bevinden in een "strategische horeca-kern" zijn er al aangepaste plannen voorzien waar u als horeca-ondernemer direct de reeds vergunde ruimte kan bekijken. Gewoon een online-formulier invullen waarin u bevestigt dat u gebruik wil maken van de uitbreiding en klaar!

  • Gratis individuele horeca-coachings : het bestaande aanbod van gepersonaliseerde, individuele coachings voor starters binnen de horecasector is uitgebreid naar ALLE horecazaken en dit tot 31/12/2020. Reginald Bouw van Horeca Optima is één van de coaches waar u, zonder kosten, beroep op kan doen. Méér weten? Gewoon contact opnemen! Zo eenvoudig kan het zijn ;-)

Succes en tot gauw

Reginald Bouw



Als Horeca Optima werden we uitgenodigd door marketing strateeg Kurt Ostyn van MEX United om hem te ondersteunen bij een nieuwe opdracht vanuit de Stad Roeselare.

Gezien de heropstart van de horeca, en de bijkomende maatregelen die hier mee gepaard gaan, is het voor menig horeca-ondernemer niet evident om “gastenbeleving, veiligheid en rendabiliteit” hand in hand te laten gaan. Vandaar nam de Stad Roeselare het uitstekend initiatief om deze super belangrijke sector binnen haar stad extra ondersteuning aan te bieden.

Zo werden o.a. uitbreiding van terrasfaciliteiten toegelaten daar waar mogelijk. Ook extra plantenbakken, als terrasafbakening, werden ter beschikking gesteld. Tevens werd de kans geboden aan elke horeca-ondernemer uit Roeselare om een afspraak te maken, bij hem/haar op de zaak, met horeca-expert Reginald Bouw van Horeca Optima en Kurt Ostyn ( MEX United). Zo kon elke uitbater gebruik maken van GRATIS advies, “tips & tricks” en aanbevelingen om zo op de best mogelijke manier een succesvolle heropstart te realiseren.

Eén van de belangrijkste tips die we meegaven bij elke bezoek was volgende: Zorg dat je maximaal en goed communiceert over de manier waarop je zorg draagt voor een veilige omgeving voor je gasten, maar benadruk tegelijk dat de kwaliteit, service en andere redenen waarom jouw gasten voordien bij jou kwamen, er nog steeds volop is. Zet uw USP’s (Unique Selling Points) in de kijker!

Tijdens onze vele advies-bezoeken hebben we, tot grote tevredenheid, heel wat creatieve en toffe ideeën gezien die werkelijk goed uitgewerkt waren en mooie resultaten gaven. Zo zien we dat een stevige gezondheidscrisis met economische gevolgen toch een zeer positieve invloed kan hebben op het creatief ondernemerschap van onze horeca. Proficiat aan alle ondernemers!

Tot slot een “dikke pluim” aan de Stad Roeselare die met deze initiatieven de horeca-zaken in haar stad extra kansen biedt om haar gasten opnieuw de “beleving” aan te bieden die m’n als gast verwacht.

Reginald

Horeca Optima.


1
2

© 2020 by Optima Consulting | BE0555.866.220 | Desguinlei 90/4C - 2018 Antwerpen